Consolas: Ideální font pro zdrojové kódy

Vývojáři jsou zvláštní plémě uživatelů: hojně pracují s velkým množstvím textu, leč poněkud specifické povahy, který vyžaduje specifický přístup - a také specifické písmo ke zobrazení. V převážné většině případů se užívá fontu neproporcionálního, tedy takového, v němž mají různé znaky vždy pevnou šířku. Děje se tak z příčin dílem praktických (odsazování atd), dílem romantických, kdy touto cestou vzdáváme hold pionýrům počítačové vědy v dobách, kdy prostředkem komunikace člověka s počítačem byla dálnopisná konzole.

Obvykle se k tomuto účelu užívá písma Courier New, písma vycházejícího z tradice psacího stroje (původně byl navržen v roce 1955 pro psací stroje IBM). Tento font ovšem umožňuje snadnou záměnu znaků, písmene O za nulu, malého L za jedničku a podobně. Takové překlepy mohou být pro programátory velice nepříjemné. Kromě toho, tenké tahy a výrazné patky tohoto písma způsobují, že je při rozlišení počítačových monitorů obtížně čitelné v malé velikosti.

Novinkou, uvedenou v nových verzích Office 2007 a Windows Vista je font Consolas. Jedná se o monospace (neproporcionální) font, který je ale optimalizován pro zobrazení na počítačových monitorech, zejména pak ve spolupráci s Clear type, vyhlazovacím algoritmem pro LCD monitory. Větší světlost znaků znamená lepší čitelnost při menší jmenovité velikosti písma a "problémové" znaky jsou od sebe jasně odlišeny (proškrtnutá nula a podobně).

Font Consolas si můžete stáhnout i samostatně ze stránek Microsoftu.

  • Altairis
  • Nemesis
  • Microsoft MVP
  • IIS
  • ASP.NET