Virtualizace: První zkušenosti s Microsoft Hyper-V

Technologie Hyper-V je součástí Windows Serveru 2008. Svým určením je to v podstatě nástupce Virtual Serveru 2005 (o kterém jsem zde již psal, stejně jako o obecných principech virtualizace).

Co co je Microsoft Hyper-V

Hyper-V manager

Hyper-V je nová generace virtualizační technologie, přímo svázaná s operačním systémem a vyždaující speciální hardware (procesor s HW podporou virtualizace). Jedná se tedy o opravdovou virtualizaci, nikoliv o emulaci.

Ve finální verzi Windows Serveru 2008 je pre-release verze Hyper-V, ostrá verze bude po dokončení nahrána pomocí Windows Update. Hyper-V je k dispozici pouze na 64-bitové edici Windows Server 2008 Standard a vyšší.

Já to testuji na Windows Server 2008 Enterprise RTM, jako hardware používám server HP ProLiant DL320 G5 s dual-core procesorem a 8 GB operační paměti.

Instalace a první dojmy

Nastavení virtuálního serveru

Přestože se můj server nenachází na oficiálním seznamu podporovaného hardware pro pre-release verzi, byla instalace vcelku bezproblémová. Jediný problém spočívá v tom, že pro instalaci a provoz Hyper-V musíte mít na serveru nastavené anglické prostředí.

Lépe řečeno: System a Default user locale musí být "English (United States)". Lze doinstalovat českou klávesnici a změnit regional settings pro jiného uživatele. Pokud to neuděláte, odmítne virtualizační služba nastartovat. Tento problém by měl být vyřešen ve finální verzi.

Správa virtuálních serverů se provádí z Microsoft Management Console, nikoliv přes web, jako v případě Virtual Serveru 2005. Obecně mi přijde rozhraní pro správu velmi dobře navržené, například všechny parametry virtuálnícho stroje lze nastavit z jednoho přehledného dialogu, který je vyřešen ještě lépe, než obdobný dialog u Virtual PC (a o řád lépe, než webové rozhraní Virtual Serveru). To je ale průvodní znak téměř všech nástrojů pro správu, které jsou součástí Windows Serveru 2008. Zdá se mi, že při jejich navrhování skutečně někdo myslel hlavou.

Bohužel není (a obávám se, že z technologických důvodů ani nikdy nebude) oficiálně podporován scénář, kdy na fyzický server přistupujete přes remote desktop (terminál) a z něj spravujete konzoli virtuálního stroje (VMRC). Praktické zkušenosti jsou takové, že pokud máte nainstalované Integration services (dříve Virtual Machine Additions), funguje to celkem dobře, včetně myší atd. Nechodí akorát systémové klávesové zkratky, protože kolidují s terminálovými službami. Pokud nemáte nainstalované Integration Services, myš nefunguje vůbec, narozdíl od Virtual Serveru, kde fungovala sice chaoticky, ale přece jenom. Při instalaci a úvodní konfiguraci OS si tedy musíte vystačit jenom s klávesnicí.

Instalace integration services je také vyřešena podstatně lépe, není tam klasický setup, stačí vrazit virtuální CD do mechaniky a pokud je spuštěn autorun, nainstaluje se to samo, stačí akorát mačkat Enter, což ze shora uvedených důvodů potěší.

Byla kompletně překopána logika podpory sítí. Hyper-V vytvoří nad fyzickou kartou virtuální síťvku, přes kterou pak vede veškerou komunikaci fyzického i virtuálního stroje. Microsoft doporučuje u serveru vyhradit jednu fyzickou kartu pro management a přijde mi to jako velmi dobrá rada, protože pokud budete mít jenom jednu síťovku a Hyper-V vám nějak vyhnije, na server se po síti nedostanete.

Neprováděl jsem žádné formální testování, ale subjektivně mi přijde Hyper-V svižnější, než Virtual Server 2005 R2 SP1 na podobním hardware

Převod serverů z Virtual Serveru 2005

Vyzkoušel jsem i převod virtuálního serveru z Virtual Server 2005 do Hyper-V. Formát virtuálních disků (VHD) zůstává stejný jako u VS nebo VPC. Soubory s nastaveními (VMC) jsou různé, lépe řečeno, Hyper-V používá nějaký zcela odlišný formát. Virtuální stroj a jeho nastavení tedy budete muset vytvořit znovu a jenom k němu připojit existující disky.

Hardware virtuálního stroje je v Hyper-V odlišný, než ve Virtual PC nebo Virtual Serveru, nejsou kompatibilní ani Virtual Machine Additions. Musíte je tedy odinstalovat a nainstalovat Integration Services. Kromě odpovídajících ovladačů také změni HAL ve Windows 2003.

Shora uvedené se týká i síťových karet. Před migrací byste tedy měli ještě na starém železe vymazat IP konfiguraci síťových karet, jiank bude Windows při nastavení stejné IP protestovat. Pokud jste na to zapomněli, postup pro odstranění starých síťových karet najdete v Q241257.

Po několika restartech (odinatalace VM Additions, instalace nového HAL, instalace Integration Services) a nastavení IP na nových síťových kartách systém normálně funguje.

Titulek:
Text komentáře:
Vaše jméno:
Váš e-mail: (nebude zveřejněn)

WWW stránka:
Opište text z obrázku:
odpovědětodpovědět Gravatar

jakou má řežiji?

19.3.2008 8:35:1819.3.2008 8:35:18 dalibordalibor ---.i4g.tmcz.cz

ahoj, zajimalo by me jakou ma server režiji?? - kolik je doporučená velkost RAM (procesor)?

p.s. je bezpecne na webovem serveru mit pristup pres remote desktop?

je nejaka jina moznost jako ho spravovat? Nemohl by jsi na to tema (spravy) napsat nějaké články?

Diky

odpovědětodpovědět Gravatar

Srovnání v VMWare Serverem ?

Ahoj,

Myslím, že leader ve virtualizací je zatím VMWare.

Máš tedy nějaké srovnání s https://www.vmware.com/products/server/

Díky

PS: Při psaní ve FF nejde použát enter pro přechod na další řádek, tak jsem to musel napsat v Notepadu :-)

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: Srovnání v VMWare Serverem ?

13.11.2008 0:00:5813.11.2008 0:00:58 TomasTomas ---.karneval.cz
odpovědětodpovědět Gravatar

VHD Mount

22.5.2008 9:15:3122.5.2008 9:15:31 SumoSumo ---.47.35.87.adsl.nextra.cz

Zdravim!

...nevite nahodou, jak ve Win2008 s Hyper-V pripojit VHD jako nejakou jednotku, tak jak to jde treba s vhdmount ve Viste??? Jde to?

Diky...

odpovědětodpovědět Gravatar

Hyper-v v 2008 = komerční betaverze za těžké prachy

Nemohu si pomoci ale po koupi W2008 Enterprise serveru musím konstatovat, že se jedná o silný nedodělek.

Nevýhody oproti VirtualServeru 2005

1. Nemá použitelný vzdálený desktop (VMRC)

2. Mizerná podpora operačních systémů. Nelze přidělit více než 3x128GB disk

3. Chybí rozumné správcovské rozhraní

4. Opravdu idiotské uložení konfigurace, které navíc obsahuje spousty chyb. ( lze exportovat ale nelze naimportovat, problémy s právy atd.)

Výhody

Podporuje x64 a až 4 jádra pro hostovaný systém.

Jednoznačně doporučuji nekupovat a počkat s nákupem až na 2008 R2 pokud bude použitelná. Jinak budete za tento produkt platit dvakrát.

Pozor na omezení 32GB ram pro jakoukoliv jinou edici než enterprise/datacenter

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: Hyper-v v 2008 = komerční betaverze za těžké prachy

V něčem máte pravdu, něco je subjektivní a něco IMHO vyplývá z nepochopení:

1. Co konkrétně vám na VMRC přišlo nepoužitelné? Já s ním problémy nikdy neměl. Ale je pravda, že ho používám prakticky jenom na instalaci - pak na to lezu přes RDP, což je ostatně účel.

2a. Co vám na tom nechodilo? Windows na tom běží všechny, oficiálně podporovaných linuxových distribucí je sice málo, ale pokud vím, chodí na tom i ty oficiálně nepodporované. FreeBSD taky chodí.

2b. Omezení velikosti disku na 128 GB se vztahuje jenom na disky virtuálně připojené přes IDE (a tam jde skutečně připojit maximálně čtyři nebo tři + DVD). Virtuální SCSI disky mohou mít až 2 TB každý a celkově jich lze připojit až 256. U IDE disku se předpokládá, že bude sloužit víceméně jenom jako systémový a na to by vám mělo 128 GB stačit.

3. Jaké správcovské rozhraní pokládáte za "rozumné"? GUI mi přijde slušné, ovládání z cmdline/powershellu/skriptů taky.

4. Ano, konfigurace je uložená opravdu idiotsky a za chaotický systém souborových práv by někdo zasloužil nakopat. Tohle měl Virtual Server 2005 vyřešené podstatně lépe.

Omezení na 32 GB RAM u Standard Edition mi nepřijde nijak zásadní, i když tam skutečně je. Pokud hodláte provozovat hodně virtuálních strojů, tak se vám licenčně vyplatí Enterprise nebo Datacenter edice - protože v ní máte licence na hostované Windows (4 u Enterprise, neomezeně u Data Center). Pokud chcete hostovat málo virtuálních strojů s velkým množstvím paměti, je otázka zda je pro ně virtualizace vůbec nějak zásadně vhodná. Takže toto vás bude zásadně trápit jenom v dost specifických případech: například když chcete hostovat hodně strojů, které ale neběží na Windows, takže vám licenční výhoda vyšších edit Windows Serveru 2008 nebude moc platná.

Jinak s doporučením "čekejte na R2" v této chvíli upřímně souhlasím. Pokud nepotřebujete Hyper-V hned, vyplatí se počkat na R2, protože to bude výrazně lepší a upřímně se na to těším.

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: Hyper-v v 2008 = komerční betaverze za těžké prachy

Dobrý den

Ad 1.

VMRC je třeba protože přes RDP nejsou hostované počítače (desktopy) přístupné - mají blokované síťové karty různými VPN od zákazníků, které jsou prostě potřeba. Zrovna tak pro účely testování/instalací není RDP zrovna ideální. Občas Vám něco síť ustřihne a bez VMRC jste nahraný. Až na chyby při překreslování byl v tomto ohledu VirtualServer 2005 výborný a Hyper-V je nepoužitelné.

ad 2. Zkoušel jsem instalovat třeba Mandrivu. Limit je právě v tom, že lze použít jen IDE rozhraní. To samé Windows Server 2000. Navíc Windows server 2000 trvale žere 100% procesoru.

ad 3. Třeba to co bylo ve Virtual Serveru 2005 bylo celkem dobré. Klasické HTTP sic funkční jen pro IE, ale pořád lepší než to co je v 2008, kde se k tomu vzdáleně mimo síť prostě nepřipojíte. Nebo zatím jsem nenašel jak. Obvykle to zařve na nějaké chybě a co si budem povídat administrace, která vyžaduje Windows Vista je v podstatě k ničemu. Nakonec z tohoto důvodu budete stejně všechny hostované počítače instalovat přes fyzickou konzolu.

A co se paměti týče. V okamžiku, kdy pracujete s databázemi, zjistíte, že nějaký 1GB RAM je opravdu směšná jednotka. Přesto virtualizovat potřebujete z důvodů snížení ceny za HW, oddělení testovacích, vývojových a produkčních serverů, Test funkčnosti prostředí pro zákazníky, .....

U nás jsme bohužel potřebovali Hyper-V hned takže nebyla jiná volba. Zkoušel jsem i VmWare. Byl výrazně kvalitnější nicméně edice, kterou bychom potřebovali již byla finančně náročnější. (V podstatě by se prodražila o licence za Windows Server a kompatibilní SAS řadič) Na druhou stranu tuto částku cca za rok stejně budeme muset vyhodit za Win2K8 Enterprise R2 aby byla virtualizace opravdu plně použitelná a mohli jsme zlikvidovat některé staré fyzické servery.

PS: Jen ještě poznámka k přidělování paměti. Je to celkem tragedie. Windows stále obsahují bug, kdy swapují diskovou vyrovnávací paměť na disk. Navíc bez nestandartnímu opatchování systému neuvolní fyzickou paměť a nelze nastartovat Virtuální stroje i když je paměti dost. Takže může dojít k vcelku kuriózní situaci, kdy máte 64GB fyzické paměti 26GB máte v hostovaných počítačích 32GB si systém použil pro cache a nemůžete spustit hostovaný stroj s 2GB protože není dostatek volné paměti. :o)

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: Hyper-v v 2008 = komerční betaverze za těžké prachy

12.11.2009 0:25:4512.11.2009 0:25:45 vlcivlci ---.net.upc.cz

Není pravda:

1. v adresáři Hyper-v je vmconnect.exe

3. SCVMM pro w2k8 a SCVMM 2K8 pro W2K8 R2

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: Hyper-v v 2008 = komerční betaverze za těžké prachy

Ad 1. VMConnect tam sice je, ale nepoužitelný. Rozchoďte to na windows XP připojené k internetu bez domény a pak dejte vědět. O linux konzoli ani nemluvě.

Ad 3. Dovolte abych se zasmál, Za tohle prostředí dáte víc než za samotnou virtualizaci To už je lepší rovnou virtualizovat přes VMWare nebo XEN. A narozdíl od Hyper-V Vám budou korektně fungovat i linuxové virtuální stroje a starší verze Windows. (Podpora více než 1 procesoru, více než 3 disků, více než 128GB na disk a síťových karet)

odpovědětodpovědět Gravatar

USB ?

26.6.2009 8:06:0926.6.2009 8:06:09 PavelPavel ---.zimbo.cz

Napodařilo se mi připojit USB - jde to ?

Hyper-V nativně USB nepodporuje. Zatím jediná technologie od MS, co to umí, je Windows Virtual PC ve Windows 7.

  • Altairis
  • Nemesis
  • Microsoft MVP
  • IIS
  • ASP.NET